woensdag 25 februari 2015

Verdiepding 4, Crowdsourcing en Crowdfunding

Crowdsourcing is het bij elkaar brengen van kennis, informatie, mensen, bedrijven etc. om samen tot de oplossing voor een probleem te komen.

Afbeeldingsresultaat voor crowdsourcingMet alle ontwikkelingen op internet is het natuurlijk ideaal om een grote groep mensen te bereiken. Dat het heel nuttig kan zijn blijkt uit de zoektocht naar avonturier Steve Fossett. Over de hele wereld speurden mensen op foto's naar zijn neergestorte vliegtuigje. Hij is niet gevonden maar wel zes nooit eerder gevonden vliegtuigwrakken.
Tomtom liet vrijwilligers fietsroutes bekijken zodat ze de routes konden aanvullen of corrigeren. 
Maar eigenlijk gebeurt het in het dagelijks leven veel meer dan we er bewust van zijn, zoals Mona die elke maand de mensen een toetje van de maand laten bepalen of Lays chips die smaken laat bedenken door mensen en vervolgens weer de mensen laat kiezen uit drie smaken. Lego laat af en toe kinderen bij elkaar komen om te brainstormen over een nieuwe creatie.
Voor de bibliotheek kan het leuk en vernieuwend zijn om mensen mee te laten denken over de bibliotheek in de toekomst. Wat zouden ze graag willen zien, wat moet er anders etc.

Afbeeldingsresultaat voor crowdfunding





Crowdfunding kan je helpen als je een idee hebt voor een website, product, winkel etc. etc. maar daar niet genoeg geld voor hebt. Op internet kun je jouw project kenbaar maken en mensen die geïnteresseerd zijn kunnen dan geld investeren. 
Een mooi voorbeeld van de laatste maanden is een 19 jarige student uit Amerika die geld wilde inzamelen voor een man die elke dag 33 km moest lopen naar zijn werk. Het plan werd wereldwijd gedeeld en er werd uiteindelijk iets van € 300.000 opgehaald. 

Voor de bibliotheek kan het ingezet worden als er ergens een vestiging moet sluiten door bezuinigingen of als mensen een grote wens of behoefte hebben om iets te realiseren in de bibliotheek maar waar geen geld voor is.

1 opmerking: