zondag 12 april 2015

Verdiepding 10, Privacy en veiligheid online



Afbeeldingsresultaat voor privacy
Dit blijft altijd een beetje creepy, het idee dat "ze" veel meer van je weten dan je in de gaten hebt. Ik heb mijn naam gegoogeld en zie dat er meer mensen zo heten maar moet zeggen dat het heel erg meevalt wat er over mij te vinden is, eigenlijk alleen de dingen die ik voor dit blog doe........Dus geen schokkende dingen.

Wij krijgen thuis ook regelmatig de phishing mails uit naam van banken waarin ze je vragen op een link te drukken maar je weet gewoon dat dit gevaarlijk is en dus doe je het niet.

Het filmpje met Hugo Metsers is ook heel duidelijk. Je hebt tegenwoordig overal klantenpasjes van waardoor ze meer van je weten en dat je e-mail- en telefoonverkeer zo lang bewaard blijft wist ik ook niet.

Het andere filmpje kende ik al maar die houdt echt goed een spiegel voor hoe simpel het is om zoveel van iemand te weten te komen.

Ik heb in de bieb niet zoveel te maken met de mensen die zitten te internetten dus weet eigenlijk niet hoe dit ervaren wordt. Ik neem aan dat als je goed gaat kijken, je gewoon allerlei digitale sporen kunt vinden maar dat is misschien het risico als je in een openbare publieke ruimte op internet gaat......

1 opmerking:

  1. Gelukkig worden onze publiekspc's elke keer geschoond als een gebruiker uitlogt. Ik weet niet hoe veilig onze Wi-Fi is...

    BeantwoordenVerwijderen