maandag 25 april 2011

Ding 22, Bibliotheek 2.0

Het gaat er hier weer om dat de tijden veranderen en dat de bibliotheek daar meer op in moet spelen. Ik denk ook dat wij meer met workshops, lezingen en cursussen moeten doen. De bieb is al lang niet alleen maar een paar kasten met boeken. Als je nu al ziet hoeveel mensen er zitten te lezen in de tijdschriftenhoek, nu nog een tafel erbij en wat drinken, het wordt meer een gezellige ontmoetingsplek. Kijk eens bij Albert Heijn bij de koffietafel, daar zitten de ouderen lekker de kletsen met elkaar. Er zijn genoeg mensen die niet zo uitgebreid op internet zitten en daar moeten we ook interessant voor blijven, juist voor hen want zo kan de bieb blijven bestaan. Nu nog de jongerenhoek uitbreiden zodat we ze ook meer in de bieb krijgen en hopen dat ze dan toch ook meteen een boek meenemen......
Laat de mensen ook meer zien dat er nog veel meer te doen is op internet en de bibliotheek-catalogus. Het is dat wij met de cursus bezig zijn maar anders weet je het bestaan niet af van zo veel nuttige pagina's.
Nou ja, het gaat er inderdaad om dat je mensen met elkaar verbind, wat nu al gebeurt met alle sociale netwerken maar dan in real life, lekker met een bakkie koffie kletsen of discussieren. Misschien eens een enquete houden over wat de mensen nog missen, waar ze behoefte aan hebben, welke workshops, cursussen en lezingen ze interessant zouden vinden!?
Ik heb me ingelogd bij Bibliotheek20.ning.com en zie hier allemaal biebweetjes en nieuwtjes maar ik denk dat ik hier geen gebruik van zal maken.

1 opmerking:

  1. Dit komt recht uit je hart...en ik kan het alleen maar heel erg met je eens zijn! Het is niet en/of, het is en/en.
    Die enquĂȘte: een prima idee: wat verwacht het publiek nu eigenlijk van de bibliotheek?
    De samenwerking met de 100-talenten 12+ om een gave jongerenhoek te ontwikkelen is in ieder geval een stap in de goede richting.

    BeantwoordenVerwijderen